מחשבות על חירות

חג הפסח הבא עלינו לטובה, הוא חג שיכול לסמן ולעורר מחדש את חג השחרור מ-"העבודה הזרה" המודרנית - החל מהסגידה למותגים, לתרבות הווירטואלית ועד להשתעבדות לעולם העבודה המודרני, באמצעות חוברת ההדרכה מיוחדת - ההגדה של פסח, אותו טקסט קדום וקסום, שמפרש בצורה מיוחדת ועמוקה גבריאל שטרנגר, פסיכולוג ואיש אשכולות, בספר מרתק בשם "מסע אל החירות - ליל הסדר כתהליך צמיחה":
"עבדות מצרים פירושה להיות עבד לכלים- למסגרות, לשגרה שיוצרת אשליה שהכול בסדר, כאילו הנשמה בפנים אינה כמהה אל הא-לקות. גברים הולכים לחדר כושר, משקיעים בבגדים יוקרתיים ומתהדרים בהשכלה מרשימה, אך בפנים מרגישים ריקים, מבולבלים וחסרי שורשים. נשים לומדות לעשות קריירה, להתקשט, להיות רזות ומושכות, אך גופן נשאר חידה בעבורן, הן אינן מכירות אותו לעומק ואינן מרגישות נוח אתו. ובלב השאלה אינה נותנת מנוח: מה זה להיות גבר? מה זה להיות אישה? במצרים אין מענה לשאלות כאלה" (64). "פרעה הוא החלק שבנו שעסוק בפירעון- צבירת רכוש, מאבק ותחרות עם אחרים...מה שמעניין אותו הוא הבעלות, לא ההוויה" (מתוך הספר).
יציאת מצרים מסמלת את המאבק בניכור, את השחרור מהצורך לבנות "ערי מסכנות לפרעה", את הסגידה להווה, ל-"עבודה הזרה" - והיא מכוונת אותנו אל נקודת ההתחברות לנקודה הפנימית שבלבנו.
הלוואי ונצליח.



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בשבחה של פשטות

פלאפל מוסקו - הקמפיין של המדינה

אז כך נראית עבודתו של פלנר