תבחרו בשבילנו: התשוקה החבויה בלב הצרכנים
בהמשך ישיר לפוסט הקודם, בו הצגתי את ההנחה כי הבחירה החופשית שלנו לא הופכת אותנו ליותר מאושרים וכי למוצר אחד בלבד יכול להיות יתרון תחרותי בולט, אני רוצה להאיר נקודה משלימה.
אם נשים לרגע בצד את מה שאנו
יודעים על פיזור סיכונים, נוכל לראות איך ייצור מוצר אחד בלבד מעניק לחברה יתרון
פסיכולוגי נוסף, שמגיע בכלל מעולם הזואולוגיה:
צבי הנגב, מתוך אתר רשות הטבע והגנים |
ומה בין אייפון לאותו הצבי? פתאום אפשר לחלץ מהניהול השיווקי של אפל עקרון נוסף: "עקרון ההכבדה הצרכני". במקום להשקיע במגוון דגמים לצורך מיקסום השרידות השיווקית והתאמה לכל סגמנט ופלח שוק, משדרת אפל מסר אחר לחלוטין לצרכניה: "נכון, למרות הסיכון הגבוה שיש בייצור מוצר אחד, הוא כל כך טוב ואנו כל כך מאמינים בו, שחבל על המאמצים לבחור מוצר מתחרה".
בינתיים, זה עובד.
לכל התחלה יש גם סוף, לא שאני מאחלת זאת לאפל, אבל קצת פרופרוציה. מדובר בסך הכול במכשיר טלפון משוכלל ולא החיים עצמם. הרצינות שמתייחסים לכל העולם הזה ממש מוגזמת ובמקום להטיב עם הצרכנים, רק גורמת למונופול ועליית מחירים. צפיה ישירה בסרטים של סטיב ג'ובס ז"ל מראה בדיוק כיצד הוא עומד בראש המונופול.
השבמחק