תבחרו בשבילנו: התשוקה החבויה בלב הצרכנים

בהמשך ישיר לפוסט הקודם, בו הצגתי את ההנחה כי הבחירה החופשית שלנו לא הופכת אותנו ליותר מאושרים וכי למוצר אחד בלבד יכול להיות יתרון תחרותי בולט, אני רוצה להאיר נקודה משלימה. 
אם נשים לרגע בצד את מה שאנו יודעים על פיזור סיכונים, נוכל לראות איך ייצור מוצר אחד בלבד מעניק לחברה יתרון פסיכולוגי נוסף, שמגיע בכלל מעולם הזואולוגיה:
צבי הנגב, מתוך אתר רשות הטבע והגנים
בשנת 1975 פרסם פרופסור אמוץ זהבי תיאוריה חדשה ומרתקת בשם "עקרון ההכבדה", שמסבירה תופעות בעולם הזואולוגי שעד אז לא היה להם הסבר המניח את הדעת: בקצרה - ובשפה לא מקצועית, מדובר בהתנהגות שונה של בעלי חיים שכאורה אינה משרתת אותם, אך משתלמת מכיוון בלתי צפוי. צבי מצוי, בהתקרב אליו טורף כלשהו, לא בורח - אלא נעמד וקופץ במקום בעזרת רגליו החינניות. הסיכון לכאורה הינו סיכוי רב לבזבז זמן יקר ולהיטרף. אך המטרה האמיתית טוען זהבי, היא תשדורת כלפי הטורף: "אני חזק, צעיר, בריא - עזוב אותי במנוחה ולך תחפש חיה חלשה יותר". בפועל אגב, העלו תצפיות כי הטורף אכן מעדיף לחפש טרף קל יותר. 


ומה בין אייפון לאותו הצבי? פתאום אפשר לחלץ מהניהול השיווקי של אפל עקרון נוסף: "עקרון ההכבדה הצרכני". במקום להשקיע במגוון דגמים לצורך מיקסום השרידות השיווקית והתאמה לכל סגמנט ופלח שוק, משדרת אפל מסר אחר לחלוטין לצרכניה: "נכון, למרות הסיכון הגבוה שיש בייצור מוצר אחד, הוא כל כך טוב ואנו כל כך מאמינים בו, שחבל על המאמצים לבחור מוצר מתחרה".
בינתיים, זה עובד.

תגובות

  1. לכל התחלה יש גם סוף, לא שאני מאחלת זאת לאפל, אבל קצת פרופרוציה. מדובר בסך הכול במכשיר טלפון משוכלל ולא החיים עצמם. הרצינות שמתייחסים לכל העולם הזה ממש מוגזמת ובמקום להטיב עם הצרכנים, רק גורמת למונופול ועליית מחירים. צפיה ישירה בסרטים של סטיב ג'ובס ז"ל מראה בדיוק כיצד הוא עומד בראש המונופול.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פלאפל מוסקו - הקמפיין של המדינה

בשבחה של פשטות

אז כך נראית עבודתו של פלנר