החדשנות: מגאון רוסי לפיצוח קריאטיבי

אם תשימו לב, מדי פעם עולה כפורחת איזו "מילת מפתח הייפ" תורנית, כזו שכולם אוהבים להגיד ולהרגיש בעניינים בעזרתה: אם לפני חמש שנים דיברת על "פרסום באינטרנט" עוד היית מפורצי דרך, אח"כ - יחד עם אלון גל - כולם דיברו על "החזון" ובמקהלה עם צוקרברג על "רשת חברתית", כיום יש מושג בולט שעולה וחוזר (ולא באמת מובן לרבים) - "חדשנות": חדשנות בשיווק, חדשנות במוצרים, חדשנות מדינית ובמה שתרצו.
לא רבים יודעים - וכמו בשורות רבות לאנושות, על תחום החדשנות חתום גאון יהודי-רוסי שנבלע במלתעות המפלצת הסובייטית וחזר עם בשורה. האיש, היינריך אלטשולר, שנעלם אי שם בזמן ומהמודעות, השאיר מאחוריו שיטה מרתקת, מסודרת ומקיפה לפיתוח חדשנות בצורה שיטתית, שיטה שהתפתחה מאז ובעלת שמות רבים (TRIZ, SIT ועוד), עשרות תלמידים שהפכו למורי השיטה שעדיין זוכרים את המורה הנערץ - ואינספור המצאות ופיתוחים שהגיעו בעקבות המתודלוגיה המיוחדת שפיתח.

בעיני, עוד לפני המתודולוגיה המיוחדת שאותה הציג, הבשורה האמיתית היא שיצירתיות היא תכונה שניתן לשכלל, לפתח ולהעמיק: הנחת המוצא של אלטשולר היא ש-"הפתרון נמצא כבר בפנים": המשמעות - פתרון יצירתי לבעיה לא אמור לכלול מרכיבים מחוץ לעולם הבעיה. אלטשולר מנסח חמש עקרונות יסוד לפיתרון בעיות ואתגרים: איחוד, הכפלה, החלוקה, ההחסרה ושבירת האחידות, שמובאות בליווי דוגמאות מעולות בספר "למה לא חשבתי על זה קודם" (ונרחיב בפעם אחרת).
קצת מזכיר את סגנון ה"פילם נואר" מתחילת המאה שעברה, אבל לא לחשוש מדי: קבלו אלטשולר בהרצאה


חדשנות בעולם הפרסום
גם בתחום הפרסום, שלכאורה עסוק במילים, ברעיונות מופשטים ולא בפיתוחים טכנולוגיים ממשיים, ניתן להיעזר בשיטה מסודרת לפיתוח היצירתיות, כמו שמציג בצורה מעולה ספרו של נועם מנלה "הקוד היצירתי", העוסק במספר עקרונות בהם ניתן להשתמש לטובת יצירת מודעה או קמפיין.
יחד עם הפיתוח של מנלה, יש עדיין מקום רב לפיתוח שיטתיות יצירתית בתוך עולם היצירה של משרדי הפרסום, בשילוב עם שליפות קריאיטיביות מבוססות אינטואיציה: ההכרח להביא פיצוח קריאטיבי הולך ונוגע יותר ויותר בעולמות שונים (עיצוב מוצר, פיתוחים טכנולוגיים נלווים, רשתות חברתיות ועוד), כאשר שיטה מסודרת יכולה להוציא יותר, הרבה יותר, מחשיבה אקראית. 
את המהפכה הזו על עולם הפלנינג יהיה להנהיג, והתוצרים שלה, אני בטוח, יהיו נפלאים.

תגובות

  1. באמת מעניין מאד. סרטים של פילם נואר הם כאלה מסוגננים ואלגנטיים שאני בטוחה שמי שאוהב אותו, כפי שנראה בסרטון, הוא אדם חכם.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בשבחה של פשטות

פלאפל מוסקו - הקמפיין של המדינה

אז כך נראית עבודתו של פלנר