מוטב מאוחר

פוסט שנאפה בתנור יותר מדי זמן,
והנה הוא עולה לאוויר

***

חנוכה: קמפיין הפרסום הראשון בעולם

חנוכה, והביטוי הידוע "פרסומי ניסא", מעורר שאלות מעניינות על פרסום ועל כוחם של סמלים. סמל, אייקון הגראפי המבטא מסר מסוים ללא מילים, היא תופעה שמלווה אותנו מאז ומקדם, וכבר בספר במדבר החלוקה של השבטים מקבלת מאפיינים ויזואליים ברורים: "וְחָנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ עַל מַחֲנֵהוּ וְאִישׁ עַל דִּגְלוֹ לְצִבְאֹתָם" - לכל שבט המאפיין שלו, ועולם התוכן עמו הוא מזוהה.
כיום, בלוח השנה העברי, אנו מכירים אייקונים גראפיים שונים שניתן לשייך לכל חג, כמו למשל
תפוח בדבש בראש השנה, ארבעת המינים בסוכות, מצה בפסח, מסיכה בפורים ועוד.
אך בשונה מסמלים אלו שנוצרו עם הזמן ומשמשים לתיאור החג – חג החנוכה יוצא דופן בעניין זה: בחג החנוכה נוצר סימבול בכוונת מכוון לשם פרסום, כפעולה יזומה ומתוכננת שמטרתה להעביר מסר באמצעות סמל, ובהקצנה, אפשר להתייחס לחנוכה גם כקמפיין הפרסום הראשון בעולם. חנוכיה שווה נס - וההגבלות ההלכתיות סביב החנוכיה מחדדות את הנקודה: על החנוכיה לפרסם את הנס ולשם כך היא מיועדת.
אמרנו אייקון – ולא סתם אייקון: החנוכיה מתפקדת כאלמנט דינאמי ההולך ומוסיף אור,
וגם בפעולה עצמה עובר המסר של התחדשות, תקומה וגירוש החושך מפני האור - והיא עושה מלאכה נאמנה זו בכל שנה מחדש.

החנוכיה, סמל נפלא ומרומם של נס המהדהד עד היום, היא הזדמנות לראות איך (להבדיל אלף הבדלות) נראה אייקון ידוע של חג המולד שמקביל פחות או יותר בלוח השנה, שהוא למעשה... קמפיין מתמשך לקוקה קולה: בשנות השלושים, יצר הולנדי בשם haddon sundblom איור שהוזמן על ידי חברת קוקה קולה, במטרה לנכס את ניקולאס - נוצרי אלמוני כמעט לחלוטין עד אז הידוע גם בשם סנטה קלאוס, לטובת מכירות החברה שהיו חלשות מאוד בתקופת החורף.
סנטה, שמספר האיורים הקדומים לגביו מתחרה עם מספר הדעות אם היה קיים בכלל, נוצר מחדש עם צבע אדום בוהק (סימן רשום של קוקה קולה), דמות חייכנית ושופעת ובקבוק קולה ביד, במטרה לחזק את מכירות המשקה במיוחד חורף ולהרחיב אותו כמשקה לכל המשפחה. התוצאה - באמצעות פעילות מתוכננת, מאומצת ורחבת היקף, ידוע מאז לכולם איך נראה סנטה וכמובן מהו המשקה המועדף עליו: כמות דמיונית של כסף ומאמצים הושקעה כדי שנדע זאת.

למעלה מאלפיים שנה עברו מאז אותו המרד.
מנורת החנוכה תמשיך לדלוק ככל הנראה עוד הרבה שנים אחרי שקוקה קולה תעלם.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

בשבחה של פשטות

פלאפל מוסקו - הקמפיין של המדינה

אז כך נראית עבודתו של פלנר